Friday, 17 December 2010

SHARE BLOG FAIZAL TEHRANI....Recep Tayyip Erdogan Kini Berfahaman Syiah?


* Artikel ini tersiar di tabloid Kabar edisi 16 Disember 2010. Dilarang menerbit kembali. Hak cipta terpelihara. Anda bagaimanapun dibenarkan memaut entri ini ke laman atau blog anda.

OLEH DR FAISAL TEHRANI

BEBERAPA hari lepas, bekas pelajar ketika saya mengajar di Istanbul menghubungi menerusi skype. Berita paling hangat di Turki mutakhir ini ialah, apakah kemungkinan Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan, yang juga kepala parti paling berpengaruh di negara tersebut iaitu Parti AK, telah pun menganut fahaman syiah Imamiyyah.

Khabar ini meski belum disahkan telah bertiup kencang, sejak tokoh masyarakat bermazhab Jafari atau syiah di Turki, Selahattin Ozgunduz mengumumkan dalam khutbah Jumaatnya pada 3 Disember lalu bahawa Recep Tayyip Erdogan, bersama-sama sejumlah ahli parlimen dari parti AK dan menteri kabinet akan menyertai majlis Asyura pada 16 Disember 2010 ini di Meydan Ashura, Halkalı. Hal ini tidaklah mengejutkan, kerana pada tahun lalu ketua parti pembangkang di Turki menerusi parti CHP, iaitu Deniz Baykal, bersama-sama bekas menteri kebudayaan Namık Kemal Zeybek, Datuk Bandar Turki dari parti AK, Abdul Kadir Topbaş, dan Datuk Bandar Şişli, Mustafa Sarıgül, termasuklah Mufti Istanbul, Mustafa Çağırıcı, telah pun menghadiri majlis asyura yang sama. Erdogan yang tidak dapat menghadiri majlis asyura ketika itu bagaimanapun mengutus sepucuk surat yang dinamakan “Surat Muharram 10”.

Antara isi kandungan surat tersebut menekankan kepedihan dan kedukaan kaum muslimin atas kesyahidan Saidina Husin. Erdoğan menegaskan mesej besar dari sambutan Asyura adalah untuk membolehkan seluruh umat Islam memahami bahawa tragedi Karbala, menjadi lambang pengorbanan, keadilan dan kebenaran menentang tirani, despotisme and pengkhianatan. Erdogan menegaskan supaya umat Islam bersatu dan berazam untuk memahami satu sama lain. Maka kekuatan sesama sendiri dapat dijadikan asas untuk berdepan dengan musuh. Erdogan menamatkan surat beliau dengan ayat, “Peristiwa 10 Muharram adalah rujukan kita dalam memperjuangkan keadilan dan kebenaran.”

Majlis asyura masyarakat syiah Turki mendapat perhatian besar sejak beberapa tahun lalu memandangkan agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu UNESCO mengiktirafnya sebagai ‘majlis Asyura contoh yang unik’.


Sejak parti AK berkuasa, masyarakat syiah di Turki menikmati ‘kebebasan yang lebih’. Tanggapan selama ini bahawa penduduk Turki adalah 99 peratus sunni adalah salah. Sebahagian besar Turki hari ini merupakan wilayah Parsi yang dirampas ketika era Othmaniyyah. Jika kita ke Anatolia, terdapat sisa-sisa masyarakat syiah misalnya di Bektash. Masyarakat syiah di Turki berjumlah kira-kira 15 ke 20 juta orang dan sering disalahertikan (seperti di Malaysia) sebagai masyarakat sesat dan dilabelkan sebagai Alawi (kumpulan yang menuhankan Imam Ali).


Seperti yang umum ketahui perlembagaan sekular Turki melarang wanita berhijab dari menyertai kerajaan, mendapat pekerjaan sebagai penjawat awam, dan wanita yang bertudung juga dilarang masuk universiti atau ke sekolah. Masyarat sunni Hanafi di Turki kebanyakannya selama ini tunduk kepada undang-undang tersebut (menurut mereka ia dilakukan sebagai maslahah) dan sesetengah muslimah sanggup menanggalkan kerudung demi untuk melangkah masuk ke menara gading. Akan tetapi masyarakat syiah di Turki bertegas untuk tidak bertolak ansur dalam hal tersebut. Wanita syiah Turki memilih untuk tidak ke universiti, tidak mencampuri urusan politik dan memilih menjadi masyarakat underground yang senyap (dua foto wanita syiah Turki). Ekoran dari itu komuniti syiah sedikit ketinggalan. Apabila parti AK muncul di bawah Erdogan, terdapat tanda-tanda Erdogan seorang yang moderat dan boleh bertolak ansur dengan syiah. 20 juta masyarakat syiah Turki inilah yang membolehkan Erdogan berkuasa di Turki. Mereka mengundi AK parti secara penuh.

Pun setelah Erdogan memerintah, masyarakat syiah Turki kurang mahu terlibat dan menonjol diri. Ini kerana Erdogan masih dikaitkan dengan imej lembut terhadap barat. Pendirian parti AK untuk menyertai Kesatuan Eropah dan hubungan baik Erdogan dengan Presiden Bush menimbulkan rasa jengkel. Tambahan pula bukanlah rahsia, Erdogan adalah anak didik Fethullah Gulen (Gerakan Gulen) seorang tokoh Islam yang kini bermukim di Texas, Amerika Syarikat. Stail Gulen diketahui sangat selesa, iaitu menyentuh Islam pada hal-hal permukaan, membincangkan sirah nabi Muhammad secara terpilih dan menekankan dialog dengan Barat.

Namun hari ini, masyarakat syiah Turki semakin gigih keluar dari kepompong mereka. Terdapat tiga sebab besar mengapa ini berlaku.

Pertama, Erdogan sudah mula menjauhi Fethullah Gulen. Hal ini dapat dilihat menerusi insiden berdarah 31 Mei 2010 di atas feri Mavi Marmara. Gulen hoca adalah antara orang yang menentang hebat tindakan menghantar feri tersebut ke Gaza, dan Gulen menyalahkan kerajaan Erdogan sebagai bertanggungjawab terhadap tragedi yang menyebabkan sejumlah aktivis keamanan berbangsa Turki terbunuh. Erdogan tidak mengendahkan sama sekali kritikan guru spiritualnya, Fethullah Gulen. Malah jauh sebelum itu, jika kita masih ingat, pada Januari 2009, Erdogan telah menyerang Presiden Israel, Shimon Peres dalam satu forum di Davos. Kata Erdogan, “Bila tiba bab membunuh, kau memang tahu bagaimana cara berkesan untuk membunuh.” Beliau kemudian bangun lalu mengatakan, “Dan dengan itu juga Davos berakhir untuk saya.” Peristiwa bersejarah itu berlaku ekoran David Ignatius, moderator forum tersebut memberi banyak masa untuk Peres mempertahankan tindakannya mengganyang Gaza pada hujung 2008 dan awal 2009. Erdogan yang naik berang mengatakan, “Aku hanya dibenarkan bercakap sekejap, tetapi tukang semeblih ini kau benarkan bercakap membela kejahatannya.”

Sekembalinya Erdogan ke Istanbul, beliau diberi sambutan hangat sebagai wira. Dr Ahmadinejad kemudian menghubungi Erdogan untuk mengucap tahniah dan menjemput Erdogan ke Tehran untuk bertemu pemimpin agung Iran Ayatullah Ali Khamenei selain menerima pingat keamanan tertinggi dari kerajaan Iran.

Kedua, antara sebab mengapa masyarakat syiah Turki semakin mengukuh ialah kerana pengaruh Iran yang semakin kuat di rantau Timur Tengah. Ini termasuklah dalam isu hak pembangunan nuklear Iran. Tenaga dan semangat Ahmadinejad, berserta kemenangan Hezbullah ke atas Israel dalam perang musim panas 2006 menjadikan masyarakat syiah di Turki semakin berani menzahirkan diri. Untuk mengimbangi pengaruh Iran, tidak dapat tidak, Turki di bawah Erdogan harus samada, menyaingi Iran atau menjadikan Iran sebagai kawan. Erdogan bertindak bijak dengan memilih jalan untuk menjadikan Iran sebagai kawan. Bukankah kedua-duanya sama muslim dan mewakili tamadun umat Islam yang besar dan bersejarah? Hal ini paling ketara apabila melihat Erdogan menjadi jurucakap Iran dalam mempertahankan hak republik tersebut membangunkan kuasa nuklearnya. Meski ditekan Amerika, Erdogan nampaknya berkeras bahawa Iran layak membangunkan teknologi nuklear tersebut. Malah 16 Mei 2010 lalu, dengan inisiatif Erdogan, termeterai perjanjian ‘nuclear fuel swap deal’ antara Iran, Turki dan Brazil. Tayyip Erdogan turut terbang ke Tehran menyertai Presiden Brazil, Luiz Inacio Lula da Silva dalam ‘menyelamatkan program nuklear Iran’ dari terus-terusan mengalami stand-off dengan kuasa Barat.

Hal ketiga yang menyebabkan masyarakat syiah Turki bangkit menunjukkan diri mereka selama ini ialah kerana pemimpin agung Iran, Ayatullah Ali Khamenei adalah dari etnik yang sama dengan bangsa Turki. Hakikat bahawa terdapat satu bonding yang kuat antara syiah di Turki dengan Ayatullah Ali Khamenei membolehkan mereka tidak lagi berasa rendah diri dan berasa perlu untuk melibatkan diri dalam masyarakat. Ketika siri lawatan Ahmadinejad ke Istanbul adalah jelas sambutan hangat diberikan kepada beliau. Bukan itu sahaja masyarakat sunni Turki kini lebih memahami apakah dan siapakah syiah Imamiyyah. Asimilasi syiah dalam masyarakat sunni Turki menjadi lebih mudah kerana ketiadaan gerakan wahabi yang berkesan di sana. Turki diketahui memusuhi wahabi dari segi sejarah dan falsafah. Perlu difahami, hanya wahabi sahaja yang menolak, menfitnah, menindas dan melabel syiah secara ekstrim. Adalah sesuatu yang amat baik Wahabi sama sekali ditolak di Turki malah dipandang sebagai penanggungjawab runtuhnya kerajaan Turki Othmaniyyah kerana kerjasama mesra Wahabi, Bani saud dan British selepas Perang Dunia Pertama. Umat Islam sunni Turki pula memiliki kencederungan sufistik di mana tarekat Naqsyabandi dan Qadiri masih berpengaruh. Secara umumnya, gerakan kesufian dan syiah mempunyai banyak titik persamaan. Paling tidak kumpulan sufi memperakukan Imam Ali sebagai wali kutub sedang orang syiah menerima Saidina Ali sebagai imam pertama mereka sesudah kewafatan Rasulullah saw.




(Laporan akhbar-akhbar utama Turki tentang lawatan Ahmadinejad. Antara lain memuji Dr Ahmadinejad kerana bersolat di belakang imam sunni di Masjid Biru)

Terdapat banyak petunjuk bahawa Erdogan semakin mesra dengan syiah Imamiyyah. Selain dari perubahan radikal Turki terhadap Israel dan penglibatan Turki secara aktif dalam isu umat Islam seperti Palestina; kecedenderungan beliau mempertahankan Iran juga membayangkan sesuatu. Membaca gerak permainan Erdogan dan Ahmadinejad membuat kita umat Islam sedikit terhibur. Alangkah baik jika kita beroleh pemimpin yang bijak seperti mereka. Tentu, umat Islam akan beroleh manfaat yang besar dari hubungan baik Turki-Iran ini. Jika Turki mewakili kuasa sunni yang berpengaruh, persaudaraan dengan Iran sebagai kuasa syiah yang utuh pasti menggerunkan musuh Islam. Siapa lagi kalau bukan zionis Israel?

Friday, 29 October 2010

AIR kosong PENAWAR pelbagai jenis PENYAKIT

Kajian para sainstis mendapati  amalan minum air sebaik bangun dari tidur setiap pagi mempunyai manfaat. Japanese Medical Society, misalnya berjaya membuktikan dalam kes-kes tertentu. Amalan ini mampu memulihkan penyakit termasuk yang serius.

Diantara penyakit yang termasuk dalam penyelidikan persatuan di Negara matahari terbit ini ialah sakit kepala, sakit-sakit badan, system jantung, arthristis, degupan jantung yang pantas, epilepsy, lemak berlebihan, bronchitis, tibi, meningitis, buah pinggang, dan jangkitan pada air kencing.

Bagaimanapun, amalan minum air  kosong sebaik jaga dari tidur ini perlu menigkatkan beberapa peraturan untuk memastikan keberkesanannya.

1.   Minum empat gelas air (160ml) sebaik jaga dari tidur setiap pagi dan sebelum menggosok gigi.
2.   Berus gigi dan bersihkan mulut tetapi jangan makan dan minum apa-apa selama untuk 45 minit.
3.   Selepas 45 minit anda boleh makan dan minum seperti biasa.
4.   Selepas 15 minit mengambil sarapan , makan tengahari dan makan malam jangan makan atau minum untuk tempoh dua jam.
5.   Bagi pesakit yang lanjut usia dan yang tidak larat minum empat gelas air sekali gus di peringkat permulaan kaedah rawatan ini dengan meminum air secara berperingkat sehingga mampu mencapai empat gelas sehari.
6.   Kaedah rawatan dipercayai mampu merawat pelbagai penyakit dalam tempoh tertentu.
•   Tekanan darah tinggi 30 hari.
•   Gastrik 10 hari
•   Diabetis 30 hari
•   Sembelit 10 hari
•   Kanser 18 hari
•   Tibi 90 hari

7.   Pesakit arthritis hanya perlu mengikut rawatan tersebut untuk tiga hari. Rawatan
Ini tidak mempunyai sebarang kesan sampingan kecuali di peringkat awal pesakit mungkin kerap buang air kecil.

•   Demikian, berusahalah tidur lena. Jangan tidur pada lewat malam.
Sumber:Kem Pembangunan Kekeluargaan Wanita.
http://halaqah.net

Thursday, 28 October 2010

TUALA WANITA YANG DISYORKAN OLEH KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

Cool Gurls - Sanitary Pad Yang Pertama Kali Diperolehi Dari U.S.A FDA Certification

Assalamualaikum pembuka bicara...

Mengapa wanita masih guna pad ( tuala wanita ) berkualiti rendah?


ANTARANYA:

1. Kekurangan penerangan dan pendedahan bagaimana punca tuala wanita diperbuat dan kesan-kesan buruk yang akan diterima kepada penggunanya.

2. Tiadanya tuala wanita berkualiti tinggi di pasaran.

3. Memang sejak baligh lagi hinggalah dewasa telah sebati menggunakan tuala wanita sedia ada di pasaran. Itulah yang terbaik dan mudah baginya.

4. Tuala wanita di pasaran jauh lebih murah dan mudah diperolehi di pasaran namun penggunaannya memberi pelbagai kesan sampingan samada dalam jangka masa terdekat atau jangka masa panjang tanpa disedari.

5. Sikap pengguna itu sendiri yang tidak menitikberatkan perihal penjagaan kesihatan.



Kenapa fakta tentang tuala wanita ini penting di ketahui ???

Saya rasa terpanggil dan ingin berkongsi untuk memberitahu semua wanita diluar sana. Ini adalah kerana 80% wanita di luar sana menggunakan produk tuala wanita/pad wanita atau masih kekal dengan produk pad wanita yang diperbuat dari bahan-bahan kitar semula atau 'SURAT KHABAR LAMA'.

Jenama terkenal yang selalu anda gunakan yang bermula dengan 'K****..' itu juga diperbuat dari bahan kitar semula yang mempunyai banyak kesan sampingan..dan byk lg yg lain.


Kalau masih tidak tukar tu biasalah pasal nak tukar kepada benda baru memang SUSAH dan LIAT..nak-nak pulak kepada yang lebih baik dan bagus. Sehinggalah ada yang mula mengidap penyakit barulah kelam kabut. Masa tu duit banyak pun dah tak berguna lagi...kannn...!!!!

Banyak kebaikannya bila ahli keluarga anda pakai dan gunakan tuala wanita yang berkualiti ini. Mereka yang menggunakan sahaja yang tahu akan kelebihan tuala wanita COOL GURLS ini. Ini bukan tuala wanita yang 'BEREMPAH' atau ada ubatan tradisional atau lebih senangnya yang ada bau macam KAPUR BARUS tu lah, bahan yang buat kapan orang mati. Pada pemakai COOL GURLS ini mereka akan mengatakan ”wahhh sejuknya....,ada AIR COND la '.Tak caya cuba try test...baru tau..


Yang pertama kali diperolehi dari U.S.A FDA certification
Mempunyai struktur inovasi 10 lapisan antaranya:

1.Sebatian extrak HERBA yg dperbuat dgn formula ion negatif
2.Tiga dimensi perlindungan kebocoran sekeliling
3.Permukaan kapas natural yg lembut.berdaya serap,selesa dan
sihat
4.Mempercepatkan penyerapan cairan sebanyak 3kali ganda
5.Dilapisi anti debu dgn lapisan bhn kertas polimer
6.Manik manik kristal yg lembut utk menyimpan air yg kuat
7.Dilapisi anti debu dgn lapisan bhn kertas polimer
8.Bernafas bwh membrane,sejuk dan selesa
9.Agen gam keselamatan
10.Pelepasan kertas,sbg dikoyak,tidak mengandungi agen
fluorescent


KERANA UMAIRAH 6

Farizal bertegas menghantar kami pulang ke kampung. Gamat sekali suasana dalam kereta bila kami masing-masing berborak seolah-olah tiada apa-apa yang telah berlaku. Bunyi telefon bimbit mengganggu perbualan kami.

“Siapa, bu? Pak cik Ferhad ekh? Umi nak cakap kejap.” Belum sempat aku menjawab panggilan Umairah sudah memberikan arahan.

Tanpa mempedulikan riak ingin tahu mereka berdua, aku menyambut panggilan, “Assalamualaikum…mimpi ke apa call aku ni? Kat kampung ke ni?”

Salm disambut perlahan. “A’ah, kat kampung. Rindukan kau sampai termimpi-mimpi. Kat ne ni?” Ferhad bercanda.

“Banyak la kau punya rindu! Dalam kereta, on the way nak balik kampung gak. Ni anak aku nak cakap dengan kau jap.” Telefon diserahkan pada Umairah. Umairah galak bercerita dan Ferhad pula senang melayan kerenahnya.

“Siapa tu?” Farizal ingin tahu.

“Kawan sekerja saya, Ferhad. Dia memang baik dengan Umi.” Ringkas aku menerangkan.

“Ai…lain macam je baiknya tu. Dia suka dengan kau tak?”

Aku merenung wajah Farizal. “Suka apa pulak ni? Dia tahu la saya dah ada suami. Takkan dia suka lebih-lebih pulak, tu memang dah tak betul kalau suka isteri orang.”

“Baguslah kalau kau fikir macam tu.” Sedikit dingin nada itu.

“Saya tahu mana had saya, saya isteri orang. Awak cemburu ke?” geram bila terus-terusan dituduh.

“Bukan cemburu tapi aku tak nak orang cakap isteri aku curang kat belakang aku. Tu je.” cuba menafikan. Entah kenapa dia terasa dan gelisah bila ada lelaki lain yang begitu rapat dengan isteri dan anaknya. Selama ni dia tidak terfikir tentang semua ini tapi bila saat itu muncul, dia sedar dia tak suka dengan apa yang berlaku.

“InsyaAllah, selagi saya masih isteri awak yang sah saya akan jaga nama awak, maruah awak tanggungjaab saya. Tak payah bimbanglah. Dia tu memang suka budak-budak.” Malas memanjangkan cerita begini. ‘Kenapa tiba-tiba Pija macam ni?’ Selama ni pun Pija tidak pernah mempersoalkan apa-apa yang berkaitan dengan hubungan mereka sejauh ini.

“Ya la tu. Suka budak-budak ke, suka mak budak?” masih belum berpuas hati dengan jawapan isterinya tadi. Terasa ingin sekali melihat rupa jejaka yang seakan-akan meminati isterinya itu.

“Tak larat nak layan awak. Ikut suka awak la nak cakap apa pun. Yang penting saya tak buat. Kalau betul dia suka dengan saya sekali pun, saya tak boleh halang. Tapi yang pasti saya takkan curang kat belakang awak. Itu janji saya.” Tegas sekali aku membalas.

Farizal terdiam. ‘Kenapa dengan aku ni? Tiba-tiba je rasa tak sedap hati ni kenapa? Kalaulah Khadijah tahu apa yang aku rasa ni mesti dia gelakkan aku. Macam mana boleh tak suka orang kacau dia kalau aku tak pernah suka dia? Aduh, parah ni!’ Farizal terus bermonolog sendiri. Suasana hanya kecoh dengan perbualan antara Farizal dan Umairah, aku hanya menyampuk sekali sekala bila perlu. Sedikit terasa dengan Farizal yang nampaknya mencurigai kesetiaanku selama ini.

Kepulangan kami disambut senang oleh mak. Hairan bila tiba-tiba aku pulang pada cuti sekolah ini, biasanya aku lebih senang bercuti di Sarawak sahaja. Ayahku sudah lama tiada. Teringat ayah Pija juga tinggal sendiri di kampung sebelah. Malamnya kami menjenguk ayahnya. Sepanjang di kampung kami berlagak seperti biasa tanpa tanda-tanda rumah tangga kami dilanda badai.

4 hari di kampung, kami pulang semula ke Taman Maluri, Cheras. Hubungan kami masih dingin seperti selalu. “Kenapa awak tak cakap dengan mak, dengan ayah pasal awak nak kawen?” aku memulakan tajuk tidak selamat antara kami.

“Kenapa? Kau dah tak sabar nak kena cerai ke? Senanglah nanti kau nak bercinta dengan mamat tu, ya?” Sengaja menguji isterinya.

Aku terus menarik selimut menutupi wajah. Bosan asyik dituduh.

“Ai…terus nak tidur? Betul la tu, kan?” masih mahu menduga.

Entah kenapa aku terasa sangat dengan Pija kali ini. Tanpa sedar aku sudah teresak kecil. Farizal yang menyedariku menangis terkejut. “Dah la tu, Ja. Aku gurau jelah. Aku tahu kau bukan macam tu, tapi aku geram bila kau tanya macam tu tadi. Macam kau nak sangat aku tinggalkan kau.”

“Ja, saya memang tak pernah cintakan awak tapi saya sayangkan awak selayaknya isteri sayangkan suami. Awak tak berhak tuduh saya macam tu. Saya tak kata apa-apa pun pasal awak dengan Lizzy. Yang awak nak marah tak tentu pasal ni, kenapa? Cuba cakap, kita selesaikan sebelum benda ni tambah kusut.” Aku cuba berdiplomasi.

Tersentak mendengar luahan tulus sang isteri. “Entahlah, Ija. Aku pun tak tahu kenapa. Tapi aku tak suka kau rapat dengan mana-mana lelaki, tu je.” serba salah dia menerangkan.

“Okay, saya gaku saya salah. Kalau awak tak suka sangat, saya takkan rapat dengan dia lagi, boleh?”

Tersenyum. “Dahlah, aku yakin dengan kau, Cuma aku pun tak tau kenapa aku boleh emosi lak malam ni. Jomlah tidur, esok nak kerja.”

Aku pulang semula ke Miri dengan perasaan bahagia. Melihat layanan Farizal terhadap Umairah sudah cukup memuaskan hatiku. Tiada lain yang kupinta dalam doaku saban hari kecuali Pija menerima anaknya. Kalau dulu Pija tak pernah menelefon, makin kerap dia bertanya khabar Umi. Malah Umi sudah mula pandai bercerita panjang dengan Pija, sudah pandai bergelak ketawa. Kuharap semua ini akan berkekalan selamanya.

Aku membuat permohonan untuk kembali ke Kuala Lumpur kerana aku yakin sudah sampai masanya Umairah berada di samping Farizal. Kalau pun kami bercerai nanti, Umairah akan sentiasa dekat dengan babanya, tidaklah terpinggir sangat Umi nanti. Permohonan diluluskan. Aku sudah memaklumkan pertukaranku kepada Farizal. Lama sekali menunggu di lapangan terbang. Akhirnya aku memutuskan untuk pulang sendiri ke rumah. Hingga ke malam aku menanti kepulangan Pija, namun tak kunjung tiba. Gelisah sendiri namun aku mengingatkan diriku mungkin dia sedang bersama Lizzy, maklumlah kan, orang bercinta. Biasa la tu. Terkenang percintaan Pija dan Mira.

Teringat dulu betapa aku dan Pija selalu bergaduh. Aku memang tak dapat terima bila Pija menghulurkan salam percintaan dan Mira menyambutnya dengan senang hati. Terasa seolah-olah aku telah kehilangan teman seperjuangan.

Pernah sekali kami bergaduh hanya kerana dia datang menjemputku untuk ke rumah Mira. “Buat apa kat sini?” pelik melihat dia terpacak di depan rumahku.

Wajah pelik Ija dipandang. “Jemput kau la...apa lagi?” Eiiii...minah ni kalau tak lawan cakap aku memang tak sah.

Dahi dikerutkan. “Jemput aku? Mana yang lain? Aku tak nak naik kereta dengan kau.” Takkan kot? Iskh...saje je nak kenakan aku ni si Mira ni, dah tau aku tak suka gan mamat ni, suruh datang jemput aku buat apa?

“Eh, kau boleh tak jangan cakap banyak? Naik jelah, senang kerja aku. Aku pun tak ingin nak jemput kau kalau bukan Mira yang paksa aku datang tau? So, jangan nak mengada.” Haaa...kan dah kena? Tak suka betul perempuan leceh macam ni. Nasib la sape dapat minah ni nanti, jenuh nak pujuk! Berentam hari-hari mana tahan.

Aku menjengilkan mata. Tak suka betul, dah la tak ikhlas cakap depan-depan pulak tu. Geramnya aku!!!! “Eh, suka hati aku la nak ikut ke tak nak. Dah, kau balik je dulu...nanti aku cakap dengan Mira. Terima kasihlah ye...susahkan kau je.” Sedikit menyindir.

“Lantak kaulah Ija, nak pergi ke tak nak ke...yang penting aku dah jalankan kerja aku.” Daripada layan si Ija ni, baik aku blah sebelum isu perbalahan ni lebih hangat. Takut nanti kang ada jugak yang makan penampor aku nanti, nanya je!

Bila dikenang kembali, lucu pulak! Tu bab bergaduh, babak lain pulak antaranya aku masih ingat tergiang-giang di telingaku Kak Indah meyuruhku menasihati Mira. Namun, aku tak hiraukan semua tu. Aku betul-betul kecewa, alasanku cukup mudah. Dia sudah terlalu faham untuk dinasihatkan.

Hari raya tahun pertama di universiti aku diajukan soalan begini. Tak kuduga pertemuan singkat ini membawa kepada persoalan besar begini. “Ija...akak dengar Mira kapel dengan Pija. Betul ke? Akak tak salah dengar kan?” Kak Indah sudah kuanggap macam adik beradik. Keakraban kami bertiga sudah diketahui umum. Maklumlah kami bertiga housemate, satu sekolah pulak tu masa sekolah menengah.

“Mana akak tahu benda ni?” sedikit kaget bila diaju pertanyaan begitu. Pelik pun ada, tak kan Mira bagitahu kot? Musykil betul aku!

“Benda buruk, fitnah macam ni memang cepat tersebar. Hari tu akak terserempak Mira dengan Pija makan sama, tapi ada Ika sekali la. Akak betul-betul tak sangka.” Mendengar begitu, aku terkenang pertanyaan kaan-kawan lain tentang Mira.

“Eh Ija...Mira dengan Pija ekh sekarang ni?” pertanyaan pertama dari teman-teman.

“Mana korang tahu benda ni semua?” terkejut aku dibuatnya. Tak sangka dia orang boleh perasan pulak.

“Alah...dah banyak kali kami terserempak dia orang makan sekali, lepak kat depan tasik, pergi mana-mana pun mesti dengan Pija. Betul la tu, kan?” akhirnya aku hanya senyap seribu bahasa, mengiyakan tidak, menafikan pun tidak. Terpulang pada penilaian masing-masing. Malas nak cerita panjang-panjang. Buat sakit hati je, malu pun ada.

Wajah Kak Indah kembali menjelma. “Entah la kak. Ija malas nak tegur. Biarlah akak nak cakap apa pun. Orang kalau dah mabuk bercinta, dah tak nampak lagi dah mana halal haram. Rasanya dalam hal ni akak lebih layak tegur kot. Mesti dia malu dengan akak.”

Kak Indah meminta diri untuk pulang, maklumlah hari raya. Sempat lagi dia pesan. “Akak rasa Ija lebih layak, Ija kan rapat dengan dia. Nanti kalau akak cakap dia malu je tapi tak beri kesan apa-apa, baik tak payah. Ija kena cakap baik-baik dengan dia.” Tangan dihulur. Salamnya kusambut.

Ingatanku melayang lagi pada suatu malam. Aku mencari-cari masa yang sesuai untuk menegur. Alang-alang topic malam tu mengarah ke arah itu, aku terus cucuk jarum. Macam-macam dia orang komen, kritik pasal budak-budak universiti. Pasal keluar malam, pasal universiti ada kelab tarian, kelab koir dan macam-macam lagilah. Malah, majlis rasmi diselangi dengan pantun melebihi bacaan al-Quran. Tarian zapin dan tradisional lain menjadi penghias majlis sedangkan universiti kami berstatus universiti Islam. Sehingga memburukkan nama universiti pada pandangan masyarakat sekeliling.

Aku menyampuk, “Polisi universiti tu dah satu hal. Yang budak-budak keluar malam tu pun satu hal. Tapi aku rasa isu ni kadang-kadang ibarat meludah ke langit. Yang budak-budak bercinta keluar dating, naik kereta sama semua tu, salah gak. Macam mana pelajar agama macam kita boleh terlupa adat pergaulan lelaki perempuan? Semua tu memburukkan lagi imej universiti.”

Semua terus senyap. Yalah, asyik sangat dok mengata orang lain. Diri sendiri tak nak tengok. Rata-rata yang dok menyibuk tadi tu bercinta sakan sampai balik kampung pun berdua dengan kekasih. Yang parah lagi guna alasan tunang. Ada apa dengan bertunang? Setakat bertunang tak menghalalkan apa yang haram sebelum kahwin. Betullah pesan Nabi s.a.w pada akhir zaman nanti ramai yang masuk Islam ibarat buih-buih di lautan, sekali datang ombak hilanglah buih tadi. Nauzu billahi min zalik.

Friday, 22 October 2010

KERANA UMAIRAH 5


Perjalanan dari Miri ke Kuala Lumpur kurasakan terlalu lama. Mungkin kerana sudah lama aku tidak menjejakkan kaki ke bumi Semenanjung. Tapi kali ini aku pulang awal, tidak seperti selalu. Setelah selesai semua urusan di KLIA, aku terus menaiki bas, tukar menaiki Komuter di Nilai ke Bandar Tasik Selatan. Kemudian terus mengambil bas ke rumah Farizal. Kunci penduanya ada padaku untuk memudahkan pergerakanku apabila di rumah Farizal. Pija jarang meluangkan masa bersama kami. Aku pasti sangat dia tidak selesa dan sedang melarikan diri dari kami.

Tangan Umairah kupimpin. Dalam masa yang sama, aku menjinjit beg pakaian kami berdua. Aku perhatikan keadaan rumah. Nampak seperti tiada orang. Hari Ahad pun kerja ke? Ke dia outstation? Perlahan-lahan aku membuka pintu. Mengamati ruang tamu dan dapur yang berselerak menyebabkan aku sedikit bersimpati dengan Pija. Lelaki bujanglah katakan, bersepah!

Setelah puas meninjau keadaan rumah, aku mengemas rumah dan menaiki kereta yang sudah sekian lama tersadai di laman menanti kepulanganku untuk keluar membeli barang keperluan yang nampaknya tiada satu apa pun untuk di masak. Perut sudah berkeroncong. Kereta Myvi putih ini memang Pija sediakan sebagai kemudahan aku apabila pulang ke Kuala Lumpur, senang kerana tidak perlu menyusahkan dia yang memang tiada masa untk kami. Umairah bermain seorang diri di ruang sambila aku memasak hidangan tengah hari. Terdengar bunyi kereta berhenti di laman.

Umairah berkejar membuka pintu kerana menyangka babanya pulang. Kuperlahankan api lantas ke muka pintu. Sebuah kereta mewah tersergam di laman. Keluar seorang gadis muda yang tidak kukenali disusuli oleh Pija. Kami sama-sama terkejut. Aku tersenyum manis menyambut kepulangan Pija dan tetamuku ini.

Lantas tangan Pija kusambut untuk bersalam. “Bila balik?” pertanyaan pertama dari Farizal.

Langkah diatur ke ruang tamu. Umairah kutarik rapat ke sisi setelah dia menyalami tangan babanya. “Baru je, dah makan? Saya tengah masak, kejap lagi kita makan sekali, ya. Siapa ni?”

Sedikit teragak-agak Pija menjawab. Belum sempat dia membuka mulut, gadis manja di sebelahnya menyampuk. “You ni sape lak?”

Aku ingin menjawab sebelum dipotong Farizal. “Dia ni adik sepupu I yang kerja kat Sarawak. Ni baru balik, singgah rumah I dulu.”
Tergamam sekejap sebelum otakku berjaya menafsir mesej yang cuba disampaikan Pija yang gelisah di sebelah gadisnya. Tersenyum, “Yang ni sape, Ja? Makwe ekh?” cukup selamba aku bertanya kembali.

Sekali lagi gadis itu menyampuk. “I Lizzy. You tak bagitahu keluarga you ke pasal kita? Patutlah selalu berdalih tak nak bawak I jumpa family you.” Penuh manja dan nada itu sedikit merajuk kedengaran di telingaku. Huluran tanganku disambut dingin.

Tanpa perlu menunggu lama, aku menyampuk, “Duduklah dulu, ya. Saya nak tengok lauk, nanti hangit pulak. Nak minum apa-apa?” panas jugak dengan kedinginan gadis ini, namun senyuman masih dileretkan, tetamu kan?

“Fresh orange, please. Tak nak banyak ais, sedang-sedang je.”

Umairah yang hanya diam dari tadi membontotiku ke dapur. Keluar semula menghantar minuman kepada Pija dan Lizzy. “Ija, aku nak keluar kejap. Malam nanti baru balik.”

Mangangguk faham.

Aku menanti kepulangan Farizal malam itu dengan penuh debaran di dada. Umairah yang sudah terlentok aku angkat dan menidurkannya di atas katil. Selimut ditarik menutupi tubuhnya. Sebak dan kecewa dengan apa yang berlaku. Takut memikirkan dia takkan pernah jadi milik kami selama-lamanya.

Keluar menunggu Farizal di laman. Pukul 12 malam baru Pija sampai di rumah. Aku sudah nekad untuk berbincang denganya. Aku takkan dapat tidur selagi semua kekusutan ini tidak terungkai. Langkah lesu Pija kusambut dengan senyuman. Menghulurkan segelas air kepadanya, biarlah dia melepaskan lelah dulu.

Air diteguk sampai habis. “Dah makan?”

Berpaling menghadapku. “Dah, Umi mana?”

“Dia dah tidur. Tadi dia nak tunggu awak, tapi penat sangat sampai tertidur. Esok kerja tak?” sekadar membuka peluang bicara.

“Kerja. Kenapa duduk kat luar ni? Sejuk-sejuk macam ni nanti demam pulak kena embun.” Pija seolah-olah prihatin denganku.

“Tak boleh nak tidur, dalam tu panas pulak. Tu yang ambil angin kat luar.” Senyap.

“Jom masuk tidur.” Dia bangun, aku munurut dari belakang.

Semasa aku masuk ke dalam bilik, Pija sudah menarik selimut ke paras dada, mata terpejam. “Dah tidur?”

Matanya terbuka. “Belum.” Aku memanjat katil, mengambil tempat di sebelahnya.

“Boleh saya cakap sikit? Tapi kalau awak penat sangat, esok ajelah.”

“Kau nak cakap pasal Lizzy tadi kan?” selamba sahaja dia bertutur.

“Ja, awak tahu kan? Saya tak pernah halang awak kawan dengan siapa je. Dan saya takkan halang awak kahwin lain.” Selembut mungkin aku meluahkan.

“Aku tahu tapi aku dah terlanjur sayang dengan dia, dan aku rasa kami serasi bersama. Aku minta maaf tak bagitahu kau awal-awal pasal ni. Aku yakin kau faham, kan?” angguk. “Umi dah ada kau, aku takkan ambil dia balik.”

Tercengang tidak faham. “Maksud kau?”

Keluhan terlepas. “Tadi aku dah terus terang dengan dia pasal kita, aku propose dia sekali dan dia terima. Dia tak kisah asalkan kita bercerai dan dia tak nak Umi tinggal dengan kami nanti.”

Setitis air mata keluar jua. “Ja, saya tak kisah kita bercerai tapi awak tak boleh abaikan Umi macam tu je. Dia anak awak, Ja. Sanggup awak buang dia macam tu sekali?”

Tanganku diraih. Aku cuba menarik, namun genggaman Pija terlalu kejap. “Kau pun tahu kan aku tak boleh jaga dia? Kau lebih berhak jaga dia. Aku tahu kau pun mesti tak nak berpisah dengan dia, kan?”

Angguk. “Ya, memang saya tak sanggup tapi saya rasa semua ni tak adil buat Umi. Awak tahu tak kenapa saya balik sini?” Geleng. “Sebab dia merungut awak tak sayangkan dia. Jadi saya fikir kedatangan kami ke sini akan mengubah hati awak. Tapi saya betul-betul tak sangka penantian saya selama 5 tahun ni sia-sia je.”

Dia ingin mencelah tapi aku memotong. “Malam ni biarkan saya bercakap. Esok saya dah nak balik kampung, tak tahu bila lagi dapat bincang dengan awak.”

Dia sedikit terkejut. “Balik dengan siapa? Kenapa tak bagitahu aku awal-awal?” sedikit terasa bila Ija tidak minta izin darinya seperti selalu. Ada rasa kurang senang bertandang.

“Tak pe, saya balik dengan Umi je. Pasal kita awak jangan bimbang, saya akan terangkan pada keluarga kita.”

“Nak balik dengan apa?” masih belum berpuas hati.

“Dengan kereta kot, tak sempat nak beli tiket.”

“Tak boleh, aku tak izinkan. Kita balik lusa. Aku hantar, aku pun dah lama tak balik. Nanti apa pulak orang kata kalau kau balik sorang.”
“Penting ke apa orang kata?” sengaja menimbulkan persoalan.

Dia hanya terdiam. “Ja, saya tak suka paksa awak buat apa yang awak tak suka. Awak dah cukup besar untuk fikir dengan waras. Selagi saya isteri awak, saya akan patuh. Awak tetap nakhoda dalam rumah tangga kita. Kalau ada kesilapan, kita sama-sama betulkan. Cuma saya tak nak awak ulang balik kesilapan awak yang dulu.” Selimut ditarik. Lampu dimatikan. Biar dia betul-betul faham apa yang ingin kusampaikan. Malas bertekak.

Seperti biasa, pakaian kerjanya aku sediakan sebelum menuju ke dapur menyiapkan sarapan. Pija makan dengan diam. Umairah cuba bermesra. Cukup gembira apabila babanya menyuruh Umairah menyuapkan nasi goreng ke mulutnya. Terdengar Umi terkekek ketawa kegelian bila babanya menggeletek Umi sebagai denda menumpahkan nasi ke seluarnya. Terkaku seketika melihat drama sebabak di depan mata. Kenapa tiba-tiba dia berubah? Mendadak sungguh! Bergenang air mataku terharu. Senang dengan perubahan Pija. Mungkin apa yang aku katakan malam tadi memberi kesan pada Farizal.

“Umi, suap elok-elok, nak. Jangan tumpahkan nasi kat baju baba.” Sedikit beramaran kepada anak gadis Farizal.

“Alah, tak pe. Kalau kotor nanti ibu boleh gosokkan baju baru untuk baba, kan?” menarik Umi ke pelukan. Terpingga-pingga sebentar namun Umairah ketawa bila terasa Farizal cuba mewujudkan kemesraan antara mereka. Aku sedikit hairan dengan kemesraan yang ditonjolkan Farizal pagi ini. Mungkin dia ingin bermesra buat kali terakhir dengan kami, biarlah. Satu perubahan mendadak yang pelik pada pengamatanku.

Sunday, 17 October 2010

TAHUN MELAWAT KELANTAN2010


The Year to be remembered offering culture, people and food. Beauty - and the East. The Government and people of Kelantan take this opportunity wishing all of you. There are endless, colorful programess specially prepared for our year throughout 2010. Be here at the right time and at the right place. There a lot to explore & experience the beauty of Kelantanese cultures. Welcome to our VISIT KELANTAN YEAR...
 
KELANTAN IS LOCATED at the north-east coast of Peninsular Malaysia facing the south China Sea and covers a land area of 14,922 sq km. Its state capital, Kota Bharu, is a bustling town well connected to other major towns in Malaysia serves as the center for Kelantan's administrative and business activities. Kelantan is famed for its unique cultural diversity, white sandy beaches, waterfalls and lush tropical jungle.

The Kelantan Tourist Information Centre and State Government are keen to promote eco-tourism while maintaining the delicate ecological balance in nature. Investors have the opportunity to set-up international class hotel and beach resort, restaurant, souvenir shop, sight seeing and tour operations meet the growing needs of increasing tourist's arrival.
 

Kelantan launches syariah currency

KOTA BARU: Kelantan has become the first state to introduce the gold dinar and silver dirham as official currency.
Mentri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat said the state would strive to expand the use of gold dinar and silver dirham in its transactions, including the payment of civil servants’ remuneration.
Islamic currency: The gold dinar and silver dirham which Kelantan will use as official currency. – Bernama
“However, there are many technicalities that have to be addressed by the state government,” he said after launching the Islamic currency yesterday.
The gold dinar and silver dirham is managed by Kelantan Gold Trade (KGT), a subsidiary of Kelantan Mentri Besar Incorporated (PMBK). In a symbolic gesture, Nik Abdul Aziz handed over a dinar gold to PMBK chief executive officer Mustapha Salleh as payment of salaries to PMBK employees for the month.
Nik Abdul Aziz said 1,000 traders so far had agreed to use the currency in their transactions besides Tabung Haji and Bank Islam Malaysia.
“Syariah currency was widely used thousands of years before the fall of the Ottoman Empire,” he said. — Bernama
Friday August 13, 2010

Monday, 11 October 2010

MUET DATANG LAGI

Bermula hari ni ujian speaking muet telah bermula. Ujian writing, reading n listening pula akan menyusul pada 13 Nov ni. I wish you all good luck n do the best in muet! Convo usim kali ni pun dah mula tunjuk belang. Kepada  pelajar2 yang gagal dapat muet band 2 ke atas x dibenarkan grad. Taun depan lak (taun sy akan grad, insyaAllah) hanya y dapat band 3 n above sahaja yang dapat grad.

NC USIM y baru ni memang tegas skit. Ramai gak yang  x setuju dengan syarat baru ni, tapi  bagg sy...pe pun alang2 dah wajib tu ikut jelah. Lagi pun benda ni untuk kebaikan pelajar gak. Imej universiti pun naik bila pelajar2 keluaran usim dapat bertutur bahasa inggeris n arab dengan lancar. 

Pasaran kerja hari ini yang memerlukan daya saing yang tinggi memaksa setiap graduan berusaha melengkapkan diri dengan pakej kendiri selengkap mungkin. Dengan kemahiran ilmiah, kemahiran insaniah, pengetahuan am, penguasaan bahasa Melayu n Inggeris serta bahasa2 lain dengan baik, bijak berkomunikasi dan juga penampilan yang menarik akan membantu dalam temuduga kelak. 

SEKADAR BERKONGSI

Sebenarnya Garis Panduan Dalam Islam yang sy post tu sy copy kat laman web jakim je. Kebetulan pulak tajuk assignment sy untuk subjek politik islam adalah : hiburan dalam islam, kajian kes enakmen hiburan dan tempat2 hiburan kelantan 1998. jadi, sy n the geng cuba kaji buku halal haram dalam islam karangan dr. yusuf qardhawin, garis panduan jakim, pendapat ulamak, keputusan dan fatwa yang berkaitan serta enakmen di kelantan.
Tajuk ni menarik sangat sampai kami present hampir sejam jugak la hari tu. hehee...naik lenguh kaki berdiri n otak ligat berfikir nak bg jpwn kt soalan maut Ustaz Hasnizam...huhuuuu...sy kn buat kesimpulan untuk assignment ni, tapi tgh on de way la...nanti klau dah siap, insyaAllah, sy akn postkn utk brkongsi maklumat bersm...

Thursday, 7 October 2010

GARIS PANDUAN HIBURAN DALAM ISLAM

1. TUJUAN

Garis Panduan Hiburan Dalam Islam ini disediakan untuk memberi panduan kepada pihak yang terlibat dalam industri hiburan merangkumi nyanyian, muzik, tarian dan lain-lain. Garis Panduan ini juga akan dijadikan rujukan dan panduan kepada masyarakat awam yang menyertai persembahan rancangan hiburan.

2. PENDAHULUAN

2.1. Pada dasarnya Islam mengharuskan hiburan kerana ia menjadi sebahagian daripada fitrah kehidupan manusia. Ini berdasarkan kepada hadis Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a yang bermaksud:

“Sesungguhnya Abu Bakar masuk kepadaku, sedang di sampingku ada dua gadis hamba daripada orang Ansar sedang menyanyi dengan nyanyian yang dinyanyikan oleh orang Ansar pada hari peperangan Bu’ath. Aku berkata, kedua-dua orang ini bukanlah penyanyi. Abu Bakar berkata, adakah di rumah nabi ini terdapat serunai syaitan? Sedangkan pada hari ini adalah hari raya idul fitri. Rasulullah bersabda, wahai Abu Bakar, sesungguhnya setiap kamu ada hari rayanya dan ini adalah hari raya kita.” (Riwayat Ibnu Majah)

Berdasarkan Hadis tersebut, nyatalah bahawa hiburan yang menghiburkan jiwa serta menenangkan hati diharuskan oleh Islam. Ini dinyatakan oleh al-Syeikh Yusuf al-Qardhawi bahawa antara hiburan yang dapat menghibur jiwa, menenangkan hati serta menyedapkan telinga adalah nyanyian. Hiburan nyanyian ini diharuskan oleh Islam dengan syarat ia tidak dicampuri kata-kata kotor, keji atau yang boleh memberangsangkan kepada perbuatan dosa. (al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, hal. 273).

2.2 Dalam membincang isu ini, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia dalam persidangan kali ke-2 pada 12 – 13 Mei 1981 telah membuat keputusan seperti berikut:

a) Nyanyian yang senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap dan tidak mendorong kepada maksiat[1], tidak bercampur gaul antara lelaki dengan perempuan dan tidak membawa kepada fitnah[2] adalah harus;

b) Jika nyanyian senikatanya tidak baik, lucah, biadap, mendorong kepada maksiat, bercampur gaul lelaki dengan perempuan dan membawa kepada fitnah maka nyanyian itu adalah haram;

c) Pancaragam yang melalaikan[3] hukumnya haram;

d) Mendengar nyanyian dan pancaragam adalah harus dengan syarat senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap, tidak bercampur lelaki dengan perempuan dalam keadaan yang tidak menimbulkan fitnah; dan

e) Menyanyi untuk menimbulkan semangat jihad adalah harus.

3. KANDUNGAN GARIS PANDUAN

3.1 Garis panduan ini mengandungi perkara-perkara berikut:

3.1.1 Takrif

3.1.2 Program Hiburan

3.1.3 Persembahan Muzik

3.1.4 Lirik Lagu

3.1.5 Persembahan Artis

3.1.6 Persembahan Tarian

3.1.7 Tanggungjawab Penganjur

3.1.8 Kesimpulan

3.2 Takrif

3.2.1 Hiburan

Maksud hiburan ialah sesuatu (perbuatan, benda dll) untuk menghiburkan (menyenangkan, mententeramkan) hati. (Kamus Dewan).

3.2.2 Nyanyian

Maksud nyanyian ialah gubahan muzik yang dilagukan dengan suara. (Kamus Dewan).

3.2.3 Muzik

Maksud muzik ialah gubahan bunyi untuk memperoleh keindahan bentuk dan pernyataan perasaan. (Kamus Dewan).

3.2.4 Tarian

Maksud tarian ialah gerakan badan serta tangan dan kaki berirama mengikut rentak muzik. (Kamus Dewan).

4. GARIS PANDUAN

Garis panduan yang memisahkan sama ada hiburan itu boleh atau sebaliknya menurut Islam adalah sejauh mana hiburan tersebut mencapai maksud dan prinsip Islam yang menekankan ke arah kesejahteraan umat manusia. Antara garis panduan tersebut adalah seperti berikut;

a) Program Hiburan

i. Bermatlamatkan kebaikan dan kesejahteraan.

ii. Diadakan di tempat yang bersesuaian supaya tidak mengganggu ketenteraman awam dan orang ramai.

iii. Mengambilkira masa yang bersesuaian dengan sensitiviti masyarakat dan ajaran Islam.

iv. Tidak disertai oleh perbuatan-perbuatan haram atau maksiat.

v. Tidak mengandungi acara yang bersifat provokasi yang boleh menimbulkan sikap prejudis atau permusuhan.

vi. Tidak mengandungi unsur-unsur pemujaan atau penyembahan yang bertentangan dengan ajaran Islam.

b) Persembahan Muzik

i. Tidak menimbulkan gerakgeri liar.

ii. Tidak mendorong kepada perbuatan maksiat.

iii. Tidak melalaikan.

c) Lirik

i. Kalimah syahadah dalam bahasa Arab hendaklah disempurnakan.

ii. Tidak mengandungi sebutan yang boleh membangkitkan nafsu syahwat, perkataan lucah, menggambarkan arak, dan memberi perangsang melakukan dosa.

iii. Tidak mengandungi unsur-unsur pemujaan kepada makhluk dan peribadi.

iv. Tidak mengandungi ungkapan-ungkapan yang melanggar adab kesopanan dalam Islam.

v. Tidak mengandungi ungkapan yang melanggar akidah dan syariat Islam.

vi. Tidak mengandungi unsur mengutuk nasib dan lucah.

vii. Tidak mengandungi unsur menghina, mengaib, mencaci, memfitnah dan seumpamanya.

viii. Tidak boleh menjadikan teks al-Quran sebagai lirik.

d) Persembahan Artis

i. Berinteraksi dengan penonton secara sopan dan disertai kata-kata yang boleh membina nilai-nilai kemanusiaan.

ii. Berpakaian kemas, sopan serta tidak memakai pakaian yang boleh mendedahkan diri kepada eksploitasi penonton dan tidak bercanggah dengan kehendak Islam.

iii. Tidak melakukan gerak geri dan perkataan yang boleh menimbulkan perasaan yang mendorong kepada maksiat dan menghina Islam.

iv. Tidak mengucapkan kata-kata yang menggalakkan perbuatan maksiat atau menghina agama Islam.

e) Persembahan Tarian

i. Berpakaian kemas, sopan serta tidak memakai pakaian yang boleh mendedahkan diri kepada eksploitasi penonton dan tidak bercanggah dengan kehendak Islam.

ii. Gerak tari yang dipersembahkan tidak menimbulkan fitnah.

iii. Tidak berlaku percampuran antara lelaki dengan perempuan yang boleh menimbulkan fitnah.

iv. Tidak bertujuan pemujaan atau penyembahan.

v. Tidak dipersembahkan dengan gaya yang memberahikan.

f) Tanggungjawab Penganjur

Penganjur hendaklah mempastikan acara hiburan yang dianjurkan menepati garis panduan yang telah disediakan.

5. Kesimpulan

Garis Panduan ini diharap memberikan panduan kepada pihak yang terlibat dalam industri hiburan. Ia juga dijadikan usaha untuk mewujudkan masyarakat yang dapat mengamal dan menikmati hiburan berteraskan nilai-nilai akhlak dan syariat Islam.

RUJUKAN

1. Mausu’ah al-Fiqhiyyah, Wizaratul Auqaf Wa al- Syu’un al-Islamiah,Cetakan Pertama, 1995, Kuwait.

2. Tafsir Pimpinan al-Rahman Kepada Pengertian al-Quran, Syeikh Abdullah bin Mohamad Basmeih, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.

3. Al-Halal wa al- Haram fi al-Islam, Syeikh Yusuf al-Qardhawi, al-Maktab al-Islami, Cetakan ke-15, Beirut 1994.

4. Kamus Dewan, Edisi Baru, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1991.

5. Garis Panduan Muzik, Nyanyian dan Seni Menurut Pandangan Islam, Bahagian Penyelidikan, JAKIM.

6. Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-2 pada 12 – 13 Mei 1981.

7. Garis Panduan Penyiaran, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.



[1] Sesuatu perbuatan yang haram (Mausu’ah al-Fiqhiyyah)

[2] Cubaan, gangguan, hasutan dan kekacauan (Tafsir Pimpinan al-Rahman Kepada Pengertian al-Quran)

[3] Perkataan dan sebagainya yang tidak mendatangkan hasil serta tidak memberi faedah dan manfaat . (Mausu’ah al-Fiqhiyyah)

Tarikh : 14 Januari 2009
Sumber : Pengarah Bahagian
Editor : PRO JAKIM
Hits : 21042

Wednesday, 22 September 2010

KITA PADA PANDANGAN ALLAH

Menghabiskan cuti 2 bulan di rumah tanpa sebarang aktiviti menarik selain kerja2 rumah (nak kerja mak ayah tak bagi) membuatkan sya menonton banyak cerita yang ditayangkan di tv. Tapi saya tak berapa suka mengikuti drama sebab bila dah dating usim susah nak tengok tv, bz lah katakana…heheee…tengah dok melangok depan tv, saya pun sajalah tukar channel astro oasis…satu diskusi agama dengan kiyai dari seberang (lupa rancangan n nama kiyai tu…sory!). Ceritanya menarik sekali untuk dijadikan pengajaran. Kiyai nidulunya belajar emgineeering di university di Indonesia. Ayahnya tentera. Dia mempunyai seorang adik lelaki yang cacat, lumpuh disebabkan demam panas semasa kecil . Tapi tidak pernah dia mengeluh di atas ujian tersebut. Si kiyai bertanya apakah adiknya selesa dengan keadaannya, tidak merasa iri hati untuk menjadi sempurna seperti orang lain? Si adik menjawab tidak sesekali. Kerana yang cacat itu hanya pada pandangan kita manusia, tidak pada pandan Allah. Bukankah Allah telah menjadikan manusia itu sebaik2 kejadian? Begitu berhikmah sekali jawapannya, masyaAllah…kuasa Tuhan. Walau badan lemah tidak bermaya tapi hatinya tetap teguh beriman. Semasa sakit tenat adiknya berpesan: dalam dunia ini walau pun kita ada segala2nya ingatlah kita takkan pernah bahagia melainkan dengan redha Allah. Jika tiada keberkatan dalam hidup, maka tidak akan bahagia kehidupan kita di dunia, akhirnya adiknya meninggal dunia dalam keadaan yang sungguh mendamaikan sesiapa yang memandang seolah2 sedang tidur. Sejak itu dia berubah mendalami agama berdasarkan nasihat tulus si adik. Selain itu, dia berkawan baik dengan seorang lelaki buta yang bercita2 untuk memiliki anak soleh sebagai penyambung dakwah. Kawan2nya bercanda: siapalah yang mahukan lelaki buta? Dia menjawab…itu bukan urusan kita. Jodoh maut di tangan Allah. Jika Allah mengingin begitu maka jadilah. Dia ditanya lagi, selepas ibunya meninggal siapa yang akan menjaganya? Lantas dijawab: aku berserah diri kepada Allah. ALLAH telah menjadikan aku buta, maka sudah tentu Allah akan menjagaku. Dipendekkan cerita, dia berkahwin dengan seorang muslimah dan mempunyai anak. Si isteri berkata: di dunia ini aku menjaga suamiku yang buta, semoga di akhirat kelak Allah akan memeliharaku….

Kisah ringkas untuk dijadikan tauladan di Aidilfitri..

By Hasnizam Hashim, Sunday 5 Sept 2010, 3:15 pm

Sudah menjadi kebiasaan bahawa Rasulullah akan mengikuti jalan lain untuk pulang ke rumah selepas daripada menunaikan solat sunat Hari Raya Aidilfitri. Tujuannya adalah supaya baginda dapat bertemu dengan lebih ramai orang dan dapat bermaafan-maafan dengan mereka di samping dapat mengucapkan tahniah di atas kejayaan mereka berpuasa pada bulan Ramadhan….Sesampainya Rasulullah di sebuah simpang…Baginda terlihat sekumpulan kanak-kanak sedang bermain dengan riang. Tidak jauh daripada kumpulan kanak-kanak itu…terdapat seorang anak kecil yang berpakaian compang camping duduk menyendiri…tanpa seorang teman pun menemaninya…jauh sekali untuk bermain dengannya. Baginda lantas menghampiri anak kecil tersebut. Baginda melihat air matanya sedang berlinangan. Baginda lantas bertanya…mengapakah kamu menangis wahai anak?...Anak kecil itu menjawab…‘saya tidak ada baju baru wahai pak cik’. Rasulullah bertanya kepada anak kecil itu…mana bapa mu wahai anakku? Anak kecil itu sambil tersedu-sedu menjawab….bapa saya telah mati dalam peperangan bersama Rasulullah…Rasulullah seterusnya bertanya…. mana ibumu? Anak kecil itu menjawab…ibu saya telah berkahwin dengan lelaki lain dan dia sudah tidak memperdulikan saya lagi…Apabila Rasulullah mendengar rintihan hati anak kecil itu…Rasulullah pun turut sama menangis sebagaimana anak kecil itu menangis…Baginda lantas memeluk erat dan mendukung anak kecil tersebut seraya berkata…..wahai anakku sayang…mahu tak kamu beribukan Aisyah dan berkakakkan Fatimah…berbapakan Rasulullah dan bersaudarakan Hasan dan Husain ? Anak kecil itu dengan tersedu-sedu…nnnak pakcik… Rasulullah lantas mendukung pulang anak kecil tersebut. Sesampainya di rumah…Baginda memandikan sendiri anak kecil tersebut dan memakaikannya dengan baju baru…..


Citer Ustaz Hasnizam

By Hasnizam Hashim, Tuesday, 21 September 2010

Diberitakan bahawa pada suatu ketika, Nabi Musa Alaihissalam keluar untuk mengembara. Untuk mengalas perut, baginda membawa tiga ketul roti bersamanya sebagai bekalan. Semasa dalam perjalanan, muncul seorang lelaki yang tidak diketahui. Lelaki tersebut mengekori perjalanan Nabi Musa. Nabi Musa menyedari akan perbuatan lelaki tersebut dan hanya membiarkan sahaja lelaki itu mengekori perjalanannya. Di pertengahan perjalanan, Nabi Musa behenti sebentar untuk berehat. Lelaki yang sentiasa mengekorinya tadi turut sama berhenti rehat dan duduk bersebelahan dengan Nabi Musa. Nabi Musa kemudiannya mengeluarkan tiga ketul roti yang dibawanya tadi sebagai bekalan dan memakan hanya satu ketul sahaja daripada roti tersebut sambil diperhatikan oleh lelaki yang tidak dikenali itu. Kerana tidak sampai hati, Nabi Musa memberikan seketul roti yang dibawanya kepada lelaki itu. Lelaki tersebut mengambil roti itu dengan senyuman sambil bertanya “yang satu ketul lagi itu untuk siapa?” Nabi Musa menjawab “roti yang ketiga ini untuk dijadikan bekalan dalam perjalanan” . Tanpa disedari oleh Nabi Musa, lelaki itu telah mencuri roti yang ketiga dan memakanya secara senyap-senyap.

Nabi Musa kemudiannya meneruskan perjalanan dan lelaki tersebut masih lagi mengekorinya. Apabila baginda berhenti semula untuk berehat dan makan, baginda terkejut kerana roti yang ketiga itu sudah hilang. Nabi Musa memandang ke arah lelaki tadi sambil bertanya: “kamu tahu tak siapa yang mencuri roti saya yang ketiga? Lelaki tersebut hanya berdiam diri dan berbuat seolah-olah tidak tahu apa-apa. Nabi Musa kemudiannya meneruskan perjalanan dan lelaki tesebut masih lagi mengekorinya. Sesampainya baginda di sebuah tempat, baginda berjumpa dengan seekor kambing liar dan menyembelih kambing tersebut. Setelah kambing tersebut mati disembelih, dengan mu’jizat Allah SWT, Nabi Musa menghidupkan semula kambing yang telah mati itu. Nabi Musa bertanya kepada lelaki tersebut “Engkau hairan tak dengan apa yang aku buat?” Lelaki tersebut menjawab: “Ya…aku hairan”. Nabi Musa kemudiannya berkata: “Aku lagi hairan dengan orang yang curi roti tadi, engkau tahu tak siapa orang itu?” Lelaki tersebut berdiam diri dan berbuat seolah-olah dia tidak mengetahui apa-apa.

Perjalanan Nabi Musa diteruskan dan lelaki tersebut masih lagi mengikutinya. Sesampainya Nabi Musa di sebatang sungai, dengan mu’jizat Allah SWT baginda kemudiannya berjalan di atas air sungai tersebut. Lelaki tersebut dengan penuh kehairanan memerhatikan akan perbuatan Nabi Musa. Nabi Musa bertanya kepada lelaki tersebut “Engkau hairan tak dengan apa yang aku buat?” Lelaki tersebut menjawab: “Ya..ya…aku hairan”. Nabi Musa kemudiannya berkata: “Aku lagi hairan dengan orang yang curi roti tadi, engkau tahu tak siapa orang itu?” Lelaki tersebut sekali lagi berdiam diri dan berbuat seolah-olah dia tidak bersalah dan tidak mengetahui apa-apa.

Nabi Musa kemudiaanya meneruskan semula perjalanan dan lelaki tersebut masih lagi mengekorinya. Sesampainya baginda di sebuah tempat, Nabi Musa berjumpa dengan tiga ketul emas yang sangat besar dan berat. Lelaki yang mengekorinya tadi melonjak kegembiraan. Nabi Musa kemudiannya berkata kepada lelaki tersebut: “Satu ketul emas ini untuk aku dan satu ketul untuk engkau”. “Yang lagi satu ketul ini pula untuk siapa?” dengan pantas lelaki itu bertanya kepada Nabi Musa. “Yang lagi satu ketul ini ialah intuk orang yang curi roti tadi” jawab Nabi Musa. “Sebenarnya akulah yang curi roti itu tadi…”kata lelaki itu. Nabi Musa kemudiannya berkata “engkau ambillah kesemua emas ini…aku tidak mahu satupun”. Baginda kemudiannya meneruskan perjalanan dan lelaki tersebut tidak lagi mengekorinya.

Lelaki yang ditinggalkan bersama-sama dengan tiga ketul emas tadi berasa sangat gembira. Sambil memikirkan bagaimana untuk membawa ketiga-tiga ketul emas yang besar dan berat itu pulang…hatinya berkata..selepas ini akulah yang akan menjadi orang yang paling kaya. Setelah acapkali cuba untuk mengalihkan emas-emas tersebut, namun usahanya tetap gagal kerana emas-emas tersebut terlalu berat untuk diangkatnya seorang diri. Akhirnya…setelah kepenatan, lelaki tersebut berhenti sebentar untuk berehat.

Tanpa disedari oleh lelaki itu, tiba-tiba muncul tiga orang perompak. Ketiga-tiga perompak tersebut cuba untuk merampas emas-emas tadi dan lelaki tersebut akhirnya dibunuh oleh perompak-perompak tersebut walaupun dia telah cuba sedaya upaya untuk mempertahankan emas-emasnya. Para perompak berasa sangat gembira. Emas-emas tersebut dibahagikan secara adil. Setiap seorang mendapat satu ketul emas yang besar. Sambil berehat, salah seorang perompak berkata “kita sudah terlalu keletihan dan lapar…dalam keadaan begini….mana mungkin kita dapat mengangkat emas-emas yang besar dan berat ini…..mengapa tidak salah seorang daripada kita pergi ke pasar untuk mencari makanan…emasnya akan kami jagakan nanti…” Salah seorang daripada perompak itu bangun dan pergi ke pasar untuk mencari makanan sambil berpesan kepada kedua orang rakannya “tolong jagakan emas aku ini ye !”.

Semasa ketiaadaan salah seorang rakan perompak tersebut, kedua dua perompak yang menjaga emas itu telah bersepakat untuk membunuh rakan mereka yang ketiga sekembalinya dia dari pasar untuk membawa makanan. “Kalau kita bunuh rakan kita yang ketiga ini…kita akan menjadi lebih kaya…kita akan dapat satu setengah setiap seorang”..kata mereka.

Sekembalinya rakan mereka dari pasar dengan membawa makanan…mereka dengan pantas terus membunuh rakan mereka yang ketiga. Sebelum meneruskan semula usaha mereka untuk mengangkat emas-emas itu, mereka terlihat akan makanan yang telah dibeli oleh rakan mereka tadi. Mereka pun, tanpa berlengah terus memakan makanan tersebut. Makanan tersebut, tanpa mereka ketahui sebenarnya telah pun dibubuh racun oleh rakan mereka yang telah dibunuh tadi. Semasa dalam perjalanan ke pasar, rakan mereka yang telah dibunuh itu sebenarnya telah pun terfikir “kalau aku bunuh dua orang itu…maka aku akan dapat tiga...mengapa tidak aku letakkan racun dalam makanan ini…” Akhirnya kesemua perompak itu mati dan tidak seorang pun berjaya untuk memiliki emas-emas tersebut……Wallahu ‘alam.

“Dan Kepunyaan Allah jualah kerajaan langit dan bumi dan apa-apa yang ada di dalamnya; dan dia Maha Kuasa atas segala sesuatu” (Al-Maidah: 120)

THESIS OWH THESIS

4 minggu lg kn submit projek ilmiah...skrg ni gah on de way siapkan chapter 1 n 2...chapter last xtau la cmne...huhuuuu...tlg doakan spy sy n kwn2 dpt submit thesis dgn jayanya n dpt mrkah a for this subject ekh...amin!

Wednesday, 1 September 2010

Sala,m Lebaran

Selamat hari raya Aidilfitri, maaf zahir batin andai terkasar bahasa tersilap tulis ke...heheee...esok dah balik kampung...jemputlah datang beraya nanti ye kawan2...haa, sebelum terlupa jgn lupa mencari malam lailatul qadar pulak...tahun ni kalau menurut perkiraan imam ghazali jatuh pada 29 ramadhan...saya sekadar mengingatkan semoga kalau saya terlepas peluang akan ada orang yang sudi berdoa untuk saya, malam yang lebih baik dari seribu bulan tu nanti...jangan lupa jugak solat sunat lailatul qadar 4 rakaat...tolong doakan sekali kebebasan bumi palestin...percayalah, doa itu senjata orang mukmin!

Tuesday, 31 August 2010

Salam Merdeka

Merdeka datang lagi...cara sambutan tahun ini agak berbeza dari sambutan tahun-tahun lalu di mana sambutan kali ini diadakan di stadium tertutup di Stadium Putra Bukit Jalil...namun amat menyedihkan sekali kerana cara sambutan hari merdeka bagi anak-anak muda hanyalah setakat keluar malam, bercampur lelaki dan perempuan, melepak sampai ke pagi...apa semua ni/ ini ke anak2 merdeka, warga kelas pertama yang kita harapkan untuk mengemudi Malaysia kelak? fikir-kanlah bersama.

Saturday, 21 August 2010

KERANA UMAIRAH 4

Mataku tidak lepas memerhatikan seorang anak kecil yang berlari terkedek-kedek di pesisir pantai. Wajahnya terlalu mirip dengan Mira, sesiapa sahaja yang melihat pasti boleh meneka mereka anak beranak. Aku merajuk dengan Farizal sehingga lari jauh ke Kuching. Balik kampung setahun sekali, itu pun semasa hari raya. Pija? Sekali pun dia tidak pernah ke sini menjejaki kami. 5 tahun menjadi isterinya, tiada cinta yang disemai malah perasaan kami kosong. Tidak pernah aku mengharapkan cinta darinya, cukuplah dia menyanyangi puteri tunggalnya. Sebak apabila sampai sekarang Farizal menganggap seolah-olah Umairah pernah tidak wujud.

“Umi, jangan laju sangat, nak. Meh sini. Balik jom.” Aku melambai memanggilnya pulang. Perangainya yang sukakan pantai diwarisi dari Mira. Arwah terlalu menyenangi air. Pantang jumpa air, memang lama berendam.

“Alah ibu…kejap lagi la. Umi nak tengok abang tu main layang-layang.” Dia menunjuk ke arah layang-layang yang sedang diterbangkan oleh seorang remaja lelaki. Sepenuh hati dia berlari menarik layang-layangnya. Tergambar kepuasan setelah usaha menerbangkan layang-layangnya berhasil.

“Kalau nak tengok sangat, dok diam-diam kat sini dengan ibu. Jangan berlari ke sana ke mari. Ibu takut jatuh dalam air tu nanti.” Bimbang andai dia terjelepok ke dalam pantai dan tubuh kecilnya dibawa pergi oleh arus petang yang kelihatan semakin mengganas. Senja-senja hampir maghrib begini memungkinkan pelbagai kejadian buruk.

Dia tersengih menghampiriku. Setelah jam menunjukkan pukul 5 petang, kami menghayunkan langkah untuk pulang.

Seperti biasa, slot selepas Maghrib diisi dengan bacaan Manzil dan ayat-ayat Quran sementara menanti Isyak. Umairah sudah kuyu matanya. Penat seharian bermain, biasalah budak-budak. Sebelum tidur, aku mengulitnya dengan membaca Surah 4Qul, ayat Qursi dan doa tidur berserta selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w yang sudi mengajar erti hidup beragama kepada umatnya.

“Ibu…” panggil Umairah lembut. “Ermmm…” aku menjawab malas. Mata sudah dipejam. Tangan erat memeluk tubuh kecil anakku ini.

“Kenapa baba tak duduk sekali dengan kita, bu?”. Malam ini si kecil menyesakkan dadaku dengan pertanyaan sebegini. Terus terasa segar mata yang diulit kantuk.

“Kenapa Umi tanya macam tu? Tak pernah-pernah anak ibu ni bersungut. Mengingau ekh?” aku cuba berlucu menutup debar di dada. Apa harus dijawab nanti?

“Umi tengok semua orang ada ayah. Duduk sekali. Kenapa Umi tak de ayah?” mulut comel itu terus mengajukan persoalan.

“Umi…sape kata Umi tak de ayah ni? Baba tu kan ayah Umi?” aku menerangkan.

“Habis tu, kenapa dia tak duduk dengan kita?” masih tidak puas hati rupanya dia.

“Baba sibuk. Dia kerja kat sana. Umi rindu dengan baba ekh? Nanti kita balik jumpa baba, yeh” aku cuba memujuk.

“Tak nak. Baba tak sayang Umi. Sebab tu baba tak duduk sini. Baba jahat, dia tak sayang Umi.” Itu pula yang diluahkan.

“Umi…tak baik cakap macam tu, nak. Baba sayangkan Umi. Tapi dia tak boleh duduk dengan kita, nanti bos dia marah. Umi tak sayang baba? Suka tengok baba kena marah?” aku cuba menjerat Umairah untuk mengetahui perasaannya.

“Umi sayang baba. Umi tak nak baba kena marah dengan sesape. Tapi…baba tak pernah main dengan Umi. Dia diam je, tak nak cakap dengan Umi. Dia tak pernah layan Umi. Umi sedih, bu.” Menangis.

Kepala Umairah kucium lembut. Belakangnya kugosok lembut. Cuba memujuknya agar tidur. Betapa dia merasakan kehilangan seorang ayah. Maafkan aku Mira. Aku telah memisahkan mereka anak beranak. Sumpah, aku lakukan semua ini kerana aku sendiri tidak tahan melihat layanan Pija terhadap Umairah. Aku cuba memberi dia masa untuk menerima Umairah. Tapi semuanya sia-sia. 5 tahun bukan tempoh masa yang pendek, tak cukup lagikah? Aku sudah berputus asa dengan Farizal.

Entah kenapa aku rasa begitu berdebar-debar. Tidak pernah aku berasa begitu gemuruh untuk bertemu Farizal. Lelaki sombong perasan bagus yang aku menyampah selama ini. Mungkin kerana menantikan reaksi Pija menerima kedatangan kami. Marahkah? Atau gembira? Yang pasti, dia mesti akan terkejut! Tapi kenapa lain benar rasanya kepulangan kali ini? Adakah kerana aku pulang tanpa izin Farizal? Aku membuat keputusan sendiri. Ada baiknya juga aku pulang awal. Aku ingin melihat wajah Pija. Reaksinya nanti bagaimana? Entah!

Thursday, 19 August 2010

SHARE CITER USTAZ IRWAN N USTAZ LUTFI

WHY ALLAH (if I may) ALLOWS PAIN

Posted by: usulifaqih In: Ilmu

UF dapat emel yang diforward daripada seorang rakan… ceritanya cukup bagus untuk difikir dan dihayati bersama… selamat membaca!!!

—————————————–

This is one of the best explanations of why ALLAH allows pain and suffering that I have seen…

A man went to a barbershop to have his hair cut and his beard trimmed. As the barber began to work, they began to have a good conversation. They talked about so many things and various subjects. When they eventually touched on the subject of God, the barber said:
“I don’t believe that ALLAH (God) exists.”

“Why do you say that?” asked the customer. “Well, you just have to go out in the street to realize that God doesn’t exist. Tell me, if God exists, would there be so many sick people? Would there be abandoned children?

If God existed, there would be neither suffering nor pain. I can’t imagine a loving God who would allow all of these things.” The customer thought for a moment, but didn’t respond because he didn’t want to start an argument. The barber finished his job and the customer left the shop.

Just after he left the barbershop, he saw a man in the street with long, stringy, dirty hair and an untrimmed beard. He looked dirty and unkempt. The customer turned back and entered the barber shop again and he said to the barber:
“You know what? Barbers do not exist.” “How can you say that?” asked the surprised barber. “I am here, and I am a barber. And I just worked on you!” “No!” the customer exclaimed. “Barbers don’t exist because if they did, there would be no people with dirty long hair and untrimmed beards, like that man outside.”

“Ah, but barbers DO exist! That’s what happens when people do not come to me.” “Exactly!” affirmed the customer. “That’s the point! ALLAH, too, DOES exist!
That’s what happens when people do not go to Him and don’t look to Him for help. That’s why there’s so much pain and suffering in the world.”

BE BLESSED & BE A BLESSING TO OTHERS !!!!!!!

Monday, 16 August 2010

DARI TEMAN KEPADA KEKASIH 7

Daniel masih lagi termenung di birai katil apabila aku mula menghampiri katil. “Kenapa tak tidur lagi ni?” Hairan apabila dia masih belum tidur. Takkan tunggu aku kot?

“Kenapa Laoshi telefon? Kau couple gan dia ekh?” sedikit celupar andaian itu.

“Astaghfirullah hal adzim….ke situ lak kau ni. Aku masih waras lagi tau. Masih tahu had dalam pergaulan. Kau tau kan aku ni macam mana? Takkan jealous kot?” sengaja ingin mengusik Daniel. Seronok apabila melihat dia mencebik. Menarik muncungnya panjang.

“Tak de maknanya nak cemburu. Aku pelik jelah, curious…tau? Dalam ramai-ramai Laoshi kita dulu, kau baik dengan dia sampai sekarang, tu je!” kulit putihnya telah bertukar merah menahan geram dengan andaianku tadi.

“Aku memang rapat gan laoshi. Aku teringin sangat tengok dia kawen gan Muslimah. Kecewa betul bila dia jemput pergi majlis kawen dia dulu. Tak sangka Laoshi yang nampak berminat dengan Islam masih memilih gadis Tionghua sebagai teman hidup. Tapi aku masih berharap agar suatu hari nanti akan muncul hari di mana Laoshi jadi saudara seagama kita. Dan Alhamdulillah…hari itu muncul juga akhirnya.” Panjang lebar aku bercerita.

“Maaf tuduh kau yang bukan-bukan tadi.” Sedikit bersalah nada suara yang keluar dari bibirnya. Nampak begitu ikhlas.

“Tak pe. Dia mintak tolong aku selesaikan kes dia. Kalau boleh dia nak tuntut hak penjagaan anak nanti. Kita tolong dia, ya? Bila lagi nak berbudi?” aku malas nak gaduh panjang-panjang dengan dia ni. Bukannya boleh menang pun. Buat sakit hati ada la.

“InsyaAllah…aku tak kisah. Lagi suka kalau dapat tolong dia.”

“Aku nak solat sunat syukur dululah. Kau tak nak ikut sekali?” dalam halus aku cuba mengajaknya beribadat bersama. Indah sekali bila solatku tidak lagi sendiri. Aku sudah mempunyai Imam.

“Jomlah. Aku pun tak gantok lagi ni. Baik tambah pahala dari tambah dosa melalut gan kau!” lagi-lagi aku yang disalahkan. Huh…bosan aku.

“Iskh kau ni…tak abes-abes ngata aku. Nasib baik la kau tu suami tau. Dahlah…jom! Penat gaduh gan kau.” Kami beringingan bersama menuju ke dapur. Rumahku rumah kampung, jadi bilik air terletak bersebelahan dapur.

Sepeti biasa, aku akan terbangun dengan sendirinya apabila jam menunjukkan angka 5 setengah pagi, walau sepenat mana pun. Hari-hariku akan dimulakan dengan mengucapkan syukur dengan membaca doa bangun tidur kerana masih lagi diberi peluang untuk bernafas di muka bumi ini. Aku menggosok mataku dengan tumit kaki sambil berselawat sebanyak 7 kali. Petua ini diajar oleh seorang nenek yang tinggal di hujung kampungku agar cerah pandangan. Tidaklah cepat rabun nanti. Alhamdullaih…sampai sekarang aku tidak pernah mengalami masalah rabun. Heheeee….

Ketika aku mula melangkahkan kaki menjejaki lantai, aku terkejut kerana ditegur Daniel. “Pukul berapa ni?” lantas terjelepuk jatuh dari katil. Nasib baik katilnya rendah sahaja. Kalau tinggi, mahu patah kaki aku ni.

“Benda yang jatuh tu?” lantas Daniel turun dari katil memasang lampu.

“Ya Allah…macam mana kau boleh jatuh ni? Macam budak-budak lak.” Daniel merapatiku dan membantu aku bangun. Cuba memeriksa keadaanku.

“Kau la…terkejut aku. Tiba-tiba je, lain kali pelan-pelan la tegur. Lupa lak ada orang sebelah aku. Dah biasa tidur sorang, tup-tup tidur berteman lak.” Aku menggapai minyak panas yang terletak di atas meja solek lantas mengurut urat kakiku yang terkejut tadi.

“Yeke? Sory la…tak sengaja. Aku terkejut bila kau bangun tadi. Awal lagi ni kan? Nak aku tolong urutkan ke?” mukanya menggambarkan perasaan bersalah.

“No thanks. Kau bukan pandai urut. Nanti makin sakit lak kaki aku ni.”

Sedang leka mengurut, Daniel merampas botol minyak panas dariku. Aku bertambah terkejut bila dia perlahan-lahan mengurut kakiku. “Pelan la sikit Dany. Sakit tau. Kasar sangat kau ni. Aku ni pompuan tau!”

“Alah, kau tu manja sangat. Bukannya patah pun. Terseliuh sikit je ni.”. Panas je telinga aku dengar. Dengan lagak selamba aku melangkah ke almari dan mengambil baju.

“Eh…dah nak mandi ke? Awalnya!” . Awal ke? Mandi pukul 5 setengah pagi awal ke?

“Orang selekeh cam kau ni memang la awal. Tapi bagi aku, mandi awal la bagus…segar, pas tu dapat jaga badan tau! Susah nak gemuk.”. Sedikit ternganga dia mendengar ulasanku tadi.

“Betul ke? Kau saje nak reka-reka citer ekh?”. Terselit nada tidak puas hati di sebalik kata-katanya itu.

“Reka apa lak? Aku cakap benda betul la. Dah la…aku nak mandi dulu. Jap agi nak masak lak. Kau biasa makan apa pagi-pagi ni?”. Teringat dia ahli baru dalam rumah ini.

“Apa-apa jelah. Aku tak kisah. Mak aku biasa masak nasi goreng, nasi lemak, mee…tapi sejak duduk sorang ni aku makan roti je, kadang-kadang tak sarapan pun, malas nak masak.” Dany sudah bergerak mahu menyambung tidur.

“Ok la…aku turun dulu. Bila aku naik nanti, kau mandi lak ekh. Pas tu aku tunggu kau solat sekali.”.

Dany tidak jadi mahu menyambung tidur. “Yelah, yelah. Kau ni sama je gan mak aku. Nak layan tidur pun tak senang. Kecoh tol la pompuan ni.” Aku sekadar tersenyum panjang mendengar omelan itu. Bertambah lebar senyumku apabila Dany turut sama melangkah ke bilik air.

Sunday, 15 August 2010

Ahkam wa fatawa al-siyam

Buku ni karangan Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri, bekas pensyarah USIM. buku ringkas (hanya 98 muka surat) tentang hukum hakam dan persoalan puasa ini sangat menarik hati saya. bermula dari muka depan yang cantik ditambah dengan susunan dan gaya bahasa yang mudah difahami, membuatkan saya menghabiskan waktu senggang antara waktu kuliah hari ini dengan menatap tulisan Ustaz Zu sahaja.
bukan sahaja khilaf, malah turut diterangkan apa yang rojih di kalangan ulamak untuk memudahkan pembaca untuk beramal. banyak perkara baru dan persoalan yang selama ini membelenggu saya selama ini telah terjawab degan penemuan saya di dalam buku ini.sesuai sangat untuk saya yang kurang fasih dengan bahasa arab, jimat masa untuk menterjemah.malah, sesuai sangat sebagai panduan berpuasa di bulan ramadhan ini. semoga kita memperoleh ganjaran di atas puasa yang dilakukan, amin.

Ramadhan Mubarak

Ramadhan muncul lagi
bersama keampunan pada awalnya
pertengahannya rahmat dan barakah
di akhirnya pelepasan dari api neraka
selamat kembali, wahai bulan yang mulia
semoga kedatanganmu kali ini
dapat kami lalui dengan sempurna
bertambah amal ibadat
kurang melakukan maksiat
amin....ya robbana a'lamin.

Tuesday, 20 July 2010

DARI TEMAN KEPADA KEKASIH 6

Betul kata Daniel, aku memang menepati ciri-ciri menantu pilihan emaknya. Terharu apabila emaknya membisikkan ucapan terima kasih kerana sudi menjadi menantu dan menerimanya anaknya seadanya setelah apa yang berlaku. Kini aku mengerti kenapa Daniel lebih senang hidup sederhana, walau pun dia mampu hidup mewah. Emaknya, Puan Sri Fauziah dan ayahnya Tan Sri Ahmad hanya mengamalkan hidup seperti rakyat biasa tanpa mengira darjat keturunan.

“Betul ke apa yang kita buat ni Dany? Aku takut la pulak. Macam mempermain-mainkan agama pun ada. Dah la kita tipu ibu bapa. Iskh…takut la.” , itu soalan pertama yang aku ajukan sebaik sahaja Dany melangkah masuk ke bilik tidur. Bilikku dihias indah sebagaimana layaknya bilik pengantin. Mata yang mengantuk disebabkan keletihan menjadi raja sehari kutahan. Malulah pula nak tidur. Tak selesa.

“Takut? Dah buat baru nak takut. Apalah kau ni. Lain kali fikir dulu baru buat.” , Dany hanya mencebikkan bibir.

“Aku serius ni Dany. Tiba-tiba je aku rasa kita dah buat benda yang salah. Macam mana ni? Kalau rahsia kita pecah macam mana?” . kus semangat bila fikir kemungkinan tu.

“Kalau pecah, kaulah yang celupar! Alah, kau lahirkan je sorang anak, then orang akan anggap kita cam pasangan lain la. Apa susah?” , selamba je dia membuat spekulasi.

“Dahlah…daripada aku layan kau, baik aku tidur. Makin tambah penat layan orang yang tak serius ni. Ambik mudah je.”, aku sudah memusingkan tubuh untuk tidur. Selimut kutarik sehingga ke paras dada. Hilang malu yang beraja tadi bila hati dibalut amarah.

“Aik…takkan dah penat kot, belum layan lagi dah penat? Ni kan malam pertama, biasalah kalau setakat bangun lewat pagi esok. Orang lain mesti faham punya.” . Terdiam aku seketika. Tak sangka soal malam pertama akan diungkit.

“Kau…kalau nak melalut, tidur luar.” Aku sudah terduduk tegak di hadapannya sambil menuding jari ke arah pintu.

“Melalut apa lak? Betul la aku cakap. Malam ni malam pertama kita, kan?” Daniel ketawa rendah. Perlahan-lahan dia menghampiriku. Aku makin menggigil.

“Dany…please. Kita kan dah janji? Kau nak mungkir janji lak ke?” Aku bertambah kalut apabila dia meleraikan ikatan tudungku.

“Kita kan dah kahwin. So, kau dan aku dah tak ada batasan aurat lagi. Umph?” Dia hanya tersengih sambil menyapu air mata yang mula menitis di pipiku. Perlahan-lahan dia menarikku selimut menutupi badanku.

“Rahsia kita takkan pecah, insya Allah. Kita menipu demi ibu bapa. Kita hanya nak tengok mereka gembira, tu aje. Kalau kita bercerai cara baik, mereka mesti faham. Then, kita dah sah jadi suami isteri walau pun kita janji nak cerai lepas ni sebab kita tak melafazkan tempoh kahwin sementara tu dalam akad, kan? Kau jangan risaulah.” Daniel berkata sebaik sahaja melabuhkan punggung di birai katil. Ya tak ya juga. Baru aku teringat kata-kata Ustaz Yunus dulu. Kahwin Muta’h (kahwin kontrak) sah jika tidak disebut di dalam akad tempoh yang telah dipersetujui untuk hidup bersama. Fuh, lega!

“Dah la…jangan nangis lagi. Nanti kalau mata kau bengkak esok, apa lak orang kata? Mesti orang ingat aku dera kau.” Sempat lagi melawak. Dany, Dany. Aku sudah tersenyum bila terdengar lawaknya tadi.

“Aku kena tidur mana ni? Bilik kau bukannya ada sofa.” Mata Dany melilau ke sekeliling bilik.

“Ingat aku kaya macam kau ke? Bilik kau pun dah sama besar ngan ruang tamu rumah aku.”

“Eleh…kedekut. Gaji penguam pun kedekut lagi. Tapi masa belajar dulu kau tak kedekut lak ekh?” Asyik nak menyindir aku je dia ni. Eeee…geram tol.

“Sapa yang kedekut? Kau la! Asyik aku je yang kena belanja. Kalau aku tahu kau anak orang kaya dulu, dah lama aku curi duit kau, biar kopak!” Penuh geram aku meluah. Ingat lagi dulu akulah yang selalu mengeluarkan belanja menyipakan tugasan, fotostat, print, macam-macam lagilah. Sakit hati je bila tahu dia ni anak orang berada!

“Hahahahaaa…ingat lagi kau ekh? Dah kau yang nak keluarkan duit, aku on je. Save budget. Heheheeee…” Dany tersengih sambil mengenyitkan mata kepadaku. Ingat macho sangat la tu. Tak heran aku.

“Aku ingat kau lagi miskin dari aku tau! Baju cam tak berganti je. Tak de karisma sebagai anak Tan Sri langsung!” Abik kau, haa…kan dah kena dengan aku. Masih segar di ingatanku Dany selalu menyarung tubuh kurusnya dengan pakaian selekeh. Baju bundle lagi mahal kot dari baju dia dulu.

“Alah, yang kaya bapak aku je. Aku miskin cam kau gak, guna scholarship. Tapi tak pe. Lepas ni aku janji, semua perbelanjaan kau aku tanggung sebab aku kau dah jadi isteri aku, kan? So, kena la bertanggungjawab sebagai suami.” Janji dia ni boleh pakai ke? Mataku mengecil cuba mengagak sejauh mana keikhlasannya.

Bila dia mula tersengih menayang muka seposennya kembali, aku mengagak dia hanya bercanda.“Ekh? Boleh caya ke orang kedekut cam kau ni? Aku tengok sama je masa belajar dengan dah keje, kedekut gak.”

“Mana ada? Aku bukan kedekut la, tak suka membazir! Masa keje je la kena berpakaian kemas sebab nak jaga imej penguam, tapi kat umah aku bebas. Beli baju mahal-mahal buat apa? Nak tutup tubuh je pun. Kereta kelisa tu aku beli sebab aku memang minat mini cooper, so sebelum duit cukup, melaram je la ngan mini cooper Malaysia tu dulu. Understood?” Wajahnya mula memerah menahan geram. Tu la, padam muka. Suka kenakan aku. Kan dah terkena balik. Tau pun malu bila mengungkit perihal diri dia.

“Apa-apa je lah. Tapi kau tu memang kedekut pun! Tak payah nak tipu aku, orang lain tak pe. Malam ni kau tidur sini la. Tapi janji jangan buat apa-apa kat aku. Kau guna selimut ni, ok?” Sambil menepuk tilam dan menghulurkan selimut kepadanya.

“Aik…biar betul! Kau kan tak caya ngan aku? Selalu kata aku jahat. Tak leh caye la. Pelik ni. Kau tak takut aku sentuh kau ke?”

“Separuh je, bukan semua. Kalau malam ni kau buat benda tak senonoh, aku takkan percayakan kau lagi sampai bila-bila. Ok?” Aku sudah bergerak memanjat katil tanpa menunggu jawapannya. Aku menepuk-nepuk bantal sebelum mendaratkan kepala. Satu tabiat buruk sebelum tidur yang sukar aku kikis.

Aku berpaling mencari wajahnya. “Kalau nak tidur nanti, jangan lupa tutup lampu tau. Aku tak leh nak tidur nyenyak la kalau tak tutup lampu. Mudah terjaga.” Sambil memberi arahan, aku berpaling untuk tidur.

Aku berpaling kembali menghadap mukanya apabila dia berkata: “Tak sangka kau caya gak gan aku ekh? Since kau percayakan aku, aku janji takkan hancurkan kepercayaan kau tu. Tapi aku pelik la…aku kan selalu buli kau. Nape kau masih nak tolong aku?”

Tiba-tiba sahaja dia bertanya. Ah, sudah. Nak bagitahu dia ke tak nak ni? Tapi kalau aku bagitahu pun ok gak. Nanti tak ada la dia fikir aku ni dah tersuka kat dia ke apa. Dalam ragu-ragu aku mengucapkan: “Er…sebenarnya….er…aku sama gak cam kau. Abah aku dah bagi warning. Kalau dalam masa terdekat ni aku tak de calon gak, abah aku akan terima sape je yang masuk meminang. Tak nak aku! Daripada aku kahwin ngan orang yang tah mana-mana tu, baik aku kahwin ngan kau. Sekurang-kurangnya aku tau kau ni budak baik, Cuma nakal sikit je.” Sempat lagi aku memuji sedikit, sekadar untuk membeli hatinya.

“Owh…jadi kau ambik kesempatan atas aku la ni? Ingatkan ikhlas nak tolong aku! Tak jadilah bagi upah kat kau.” Daniel berpura-pura marah. Macamlah aku tak kenal dia. Dia kalau dah marah, menyinga, bukan lembut macam ni.

“Eleh, ok la tu. Kita sama-sama susah, memang patut la kena tolong-menolong. Lagi pun aku tak minta upah pun, aku dah ada gaji sendiri la. Lebih dari cukup setakat nak makan aku sorang. Tapi tanggungjawab kau sebagai suami tadi macam mana?” Sengaja aku menambahkan lagi sakit hatinya. Biar dia rasa. Ingat aku ni jenis yang suka menangguk di air yang keruh ke? Salah orang la.

Kami berdua terdiam seketika melayan perasaan. Telefon bimbitku memainkan lagu ‘Farsyi Turab’ menandakan ada panggilan masuk. Aku melangkah ke arah meja solek untuk mendapatkan panggilan. Laoshi? Kenapa Laoshi telefon malam-malam ni? Tak pernah pulak dia menelefon waktu begini. Aku melihat jam yang menunjukkan angka 1.

Belum sempat aku menjawab, Daniel bertanya: “Siapa?”. “Laoshi.” Kujawab ringkas. Aku menekapkan telefon ke telinga. “Wei. Wang shang hao, laoshi. (helo, selamat malam, cikgu).” Aku memulakan bicara. Dalam benak masih terntanya-tanya sebab panggilan ini.

“Wei. Wang shang hao. Hai jiu bu jian. Ni hao ma? (lama tak jumpa, sihat ke?)” Aku baru tersedar betapa lamanya kami tidak berhubung. Malah, pernikahanku ini juga tidak dimaklumkan kepadanya.

“Owh…wo hen hao (saya khabar baik). Ni ne? (awak pula)”

“Wo ye shi. (saya juga sihat). Ni zai nali? (awak kat mana ni) jia ma? (kat rumah ke)”

“Shi de, wo zai jia. (ya, saya di rumah) shenme shi a, laoshi? (ada apa, laoshi)”.

Aku mula melangkah ke tepi jendela agar selesa untuk berbicara. Aku sempat menangkap jelingan tidak puas hati Daniel. Laoshi menceritakan perihal dia sudah memeluk Islam, Alhamdulillah, beberapa hari lepas. Alhamdulillah…memang inilah berita yang aku tunggu-tunggu selama ini. Lama dulu aku cukup kecewa apabila Laoshi mengambil keputusan untuk berkahwin dengan kenalannya yang sama-sama mengajar di SMAP Labu. Suasana Islamic itu akhirnya menghadirkan hidayah indah ini. Masalahnya sekarang, isterinya tidak mahu memeluk Islam, jadi bagaimana dengan status perkahwinan mereka? Kalau terpaksa berpisah, bagaimana pula dengan anak-anak mereka?

Wednesday, 14 July 2010

TAJUK THESIS KENA TUKAR

Pening2...gawat nih...tajuk projek ilmiah saya kena tukar...tapi masih lagi pasal usul fiqh, cuma tajuk je yang tukar, bidang sama lagi...huhuuuuu....tajuk baru: "Imam Abu Hanifah mendahulukan pendapat (rokyu) daripada Hadis dhoif dalam membuat sesuatu hukum". tajuk dulu tu kecik sgt, so Dr Sodiq suruh tukar, lagi pun katanya tajuk tu susah sangat dan lebih kepada bidang Nahu Sarf. tajuk dulu tu hanya sesuai untuk buat thesis master dan ph.D je. nasib baik bahan sikit je cari tak banyak sangat. patut la susah nak cari bahan. pe pun syukur alhamdulillah belum terlambat sangat untuk buat yang baru.

Monday, 10 May 2010

IBUKU

Ibu….
Dulu kau yatim
Kini kau piatu
Tiada bapa mahu pun ibu

Duniamu hanyalah ibu angkat
Tanpa bapa di sisi
Berteman ibu…tidak berbapa
Dipinggir, dipulaukan bapa sendiri

Menumpang kasih abang
Pengganti bapa
Dibimbing kakak
Pengganti ibu

Kau membesar sempurna tanpa dendam
Mentaati ibu bapa selayaknya seorang anak

Dirimu anugerah terbaik buatku
Kau ibu terbaik buatku
Kau jua teman terbaikku
Pendengar terbaikku
Dirimu adalah segalanya bagiku
Tanpa ibu…siapalah aku!

Sunday, 9 May 2010

SELAMAT HARI IBU

Kepada ibu-ibu, mak-mak, mama-mama, mummy-mummy, ummi dan seangkatan dengannya..."SELAMAT HARI IBU"...semoga kedatangan hari ibu tahun ini mengeratkan hubungan silaturrahim keluarga di Malaysia...kalau takmampu sangatnak sambut besar-besaran atau beli hdiah mahal-mahal, cukuplah sekadar ucapan ikhlas dari seorang anak sebagai tandq anda menghargai ibu anda, orang yang membawa anda ke dunia ini....