Friday 5 February 2010

JOM RAMAI2 MERIAHKAN KELAS TAFAKKUH

Mulai minggu depan, setiap hari Rabu akan diadakan kelas tafakkuh bersama Dr. Asming Yalawae (pensyarah FSU daripada Thailand - Pattani). Kelas akan bermula pada pukul 2.30 petang. Tempat akan diberitahu kelak. Kitab2 yang digunakan mungkin masih sama seperti sem lepas.(tapi saya masih belum berkesempatan lagi untuk mengikuti kelas beliau pada sem lepas...heheee...bz! InsyaAllah, sem ni saya akan menghadirkan diri).

Bermula sem lepas, saya sentiasa menghadiri kelas tafakkuh Ust Syed Salim (pensyarah FSU gak)yang mana diadakan pada hari Rabu, pukul 3 lebih sampai pukul 6 petang di bts tingkat 3 FSU. Ust Syed mengajar kitab2 turath mengenai ilmu nahu, fiqh, tasawwuf dan juga akhlak. Antara kitab utama yang digunakan ialah Penawar Bagi Hati, Risalah Tauhid, Fiqh Ibadat Mazhab Syafie, Fathu Qarib dan Ta'lim Muta'llim.

Ust juga akan memperkenalkan beberapa buku tambahan yang sesuai dibaca oleh para pelajar berhubung sesuatu isu setiap kali kelas bermula. Untuk menambahkan lagi ilmu, Ust turut menggunakan beberapa buah buku lain yang akan diberitahu sebelum kelas yang berikutnya. Malah, Ust sering memfotostat helaian daripada kitab untuk menjelaskan sesuatu isu atau masalah.

Ibarat kata pepatah Melayu, sikit2 lama2 jadi bukit. Begitulah hendaknya. Selamat Bertafakkuh!

No comments:

Post a Comment