Wednesday 7 April 2010

PROJEK ILMIAH

Hari Selasa lepas, saya tengok tajuk thesis. Saya akan menulis thesis dalam Bahasa Arab. Ramai jugak yang akan menulis thesis dalam Bahasa Arab pada semester depan, berbanding senior kami dulu, lebih ramai yang menulis dalam Bahasa Inggeris. Ustaz Zaki pernah bertanya semasa Bengkel Penulisan Ilmiah minggu lepas, kenpa ramai yang buat keputusan untuk menulis dalam Bahasa Arab? Jawapan saya mudah je…sebab saya budak Fiqh, Syariah! Budak Syariah mestilah kena expert in Arabic, am I right? So, inilah masanya untuk mendalami Bahasa Arab dan belajar menulis Bahasa Arab secara ilmiah.

Tajuk thesis saya ialah:

حروف المعاني وأثرها في استنباط الحكم.

Supervisor lak, Dr. Sadiq dari Sudan. Fasihlah cakap Arab nanti…hehehee…

Ramai yang tercengang-cengang baca tajuk saya. Apa tu? Haa…jangan tak tahu, saya memilih untuk mengkaji tentang Usul Fiqh. Untuk menjadi Faqih, Usul Fiqh memang penting. Kenapa saya pilih tajuk tu? Sebab saya tak belajar tentang maksud huruf. Jadi, bila saya kaji nanti, saya akan faham apa maksud sebenar huruf2 jar, istifham dan sebagainya. Ini akan membantu saya memahami maksud Nas Quran dan Hadith dengan tepat! Doakan kami semua dapat menyiapkan thesis dengan cemerlang. Amin!

4 comments:

  1. rmai trcgang2?
    tp xtermsuk aku tau
    ak tgk tjuk ko,
    ak bjet..
    "xlama lagi bule join ustz.nabilah la ko"
    he.he

    aku nk wat dlm bi ;-)

    "sy mmlih bi krn sy xpndai nahu arab.
    mcm lh pndai grmmar bi? :P
    hu.hu..
    sy kalo nk trgkn kt org dlm bi
    bg sy lbh sng dr ba.. hu..hi.."

    goodluck Mas!

    ReplyDelete
  2. Thanx Mah...ko tak ekh? dak laen larh...heheheee...jgn sebut sal ustzh, aku kempunan nk jd supervisee dia tau!huhuuuuu...

    ReplyDelete
  3. la yeke... huhu..
    tp tu la.. ptotnya ko dpt ustzh kn..
    erm.. xpe lah..
    spe2 pon ok kn..

    ReplyDelete